![](/media/image/1401/10/16/5930128-index454554.jpg)
شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| در آینده ممکن است بسیاری از موسسات آموزشی دیگر «کلاسهای سنتی» و «امتحان نهایی» برگزار نکنند
فناوریهای جدید که پس از آغاز همهگیری کرونا اقبال عمومی بیشتری پیدا کردهاند، باعث تحولات بنیادی در عرصه آموزش شدهاند، بهطوری که امروزه مردم میتوانند در هر گوشه دنیا در هر کلاسی که میخواهند و با هر استادی که دوست دارند شرکت کنند و مدرک تحصیلی خود را از موسسات آن سوی دنیا بگیرند.
برآوردهای جدید توسط سازمانهای جهانی نشان میدهد که در آینده ممکن است حتی ساختار تحصیل دچار تحول شود، بهطوری که مثلا بسیاری از موسسات آموزشی دیگر «کلاسهای سنتی» و «امتحان نهایی» برگزار نکنند، و به جای آن از روشهای پیوستهتر و دقیقتر ارزیابی استفاده کنند.
دسترسی به اینترنت و دیگر امکانات دیجیتال به مدارس، کالجها و دانشگاهها این امکان را داده تا انعطافپذیری بیشتری نشان دهند، و به طور فزایندهای کلاسهای خود را به صورت آنلاین برگزار کنند.
پژوهشها نشان دادهاند که کلاسهای سنتی، که در آنها معلم و دانشآموز یا استاد و دانشجو به مدت یکی دو ساعت در روز در یک مکان گرد هم میآیند، به تنهایی روشی ناکارآمد برای تدریس است، و در مقایسه با آن، تجربیات دیجیتال که امکان تعامل بیشتر و تمرین حل مسئله را فراهم میکنند، جایگزینهای بسیار بهتری هستند.
با نظر به ارزیابیهای جدید، بسیاری از دانشگاهها، با این توجیه که «امتحان آخر ترم» نمیتواند بازتاب دقیقی از صلاحیت واقعی دانشآموز یا دانشجو ارائه کند، آغاز به حذف امتحانهای استاندارد کردهاند.
طیف گستردهای از امکانات که شیوههای جدید آموزش آنها را ممکن میکنند، شامل جلسات پرسش و پاسخ مداوم، نظرسنجی و کمکهای بصری باعث شده تا حتی کمپانیهای بزرگ به استفاده از این شیوهها برای آموزش کارکنان خود روی بیاورند.
در دنیای پس از همهگیری کرونا کلاسهای درس و جلسات آموزشی آنلاین به اصلیترین مدل فعالیت بسیاری از مشاغل و مراکز آموزشی تبدیل شده است، و ارزیابیها نشان میدهد که به ویژه مدارس تجاری یادگیری از راه دور را به عنوان یک هنجار کلی پذیرفتهاند./ یورونیوز
|